למה כוח המנוע נמדד בדרך כלל בכוחות סוס?


למה כוח המנוע נמדד בדרך כלל בכוחות סוס?


ג'יימס ואט

יחידת מדידה זו של כוח המנוע הכניס לשימוש המהנדס הסקוטי ג'יימס ואט. בשנות 1780 המוקדמות, הוא המציא את מנוע הקיטור, אשר באופן משמעותי עלה על מנוע קיטור הקלאסי של ניוקומן. ואט חיפש דרך למכור את ההמצאה שלו, ובתור אחד היתרונות הוא הציג את העובדה, שהמנוע משתמש ב- 75% פחות דלק.

בהתחלה הוא ניסה למכור את המנוע שלו לפי תכנית תמלוגים - הלקוחות היו צריכים לתת לו שליש מהחיסכון בכסף בדלק. אמנם עדיין רבים היו משתמשים בסוסים ולא במנועי קיטור, כך שהשוואה עם בעלי החיים הייתה הכי מתאימה. ואט החליט לנסות טקטיקה חדשה כדי לשכנע אנשים לקנות את המנוע שלו.

הוא המציא יחידת מדידה חדשה - כוחות סוס, אשר הייתה מתאימה יותר באופן אינטואיטיבי ללקוחותיו. הוא לקח כבסיס סוס עבודה ממוצע, וחישב כמה בערך אנרגיה יכול לייצר סוס כזה. איזה סוג של ניסויים ביצע ואט אנו לא יודעים, אך כתוצאה מכך הוא הבין ש- 60 שניות של עבודת סוס שווים בערך ל- 43928.5 ג'אול של אנרגיה. ואז הוא עיגל את התוצאה ל- 45,000 ג'אול וקיבל אחד כוח סוס.


מנוע של ג'יימס ואט

למען האמת, זו תוצאה מופרזת - מעט מאוד סוסים יכולים לעבוד יום שלם. יתר על כן, בהערכת יתר של מה שיכול לעשות סוס, ואט הבין שהמוצר שלו הרבה יותר פרודוקטיבי מהסוס, ומיהר לספר זאת לקונים. מהלך שיווקי חכם, לא?

בסופו של הדבר, המנוע שהומצא על ידי ואט שיחק תפקיד עצום במהפכה התעשייתית. בשל עובדה זו , יחידת מדידת כוח המנוע שהוא הציג הפכה לפופולרית מאוד. כיום, אנו משתמשים לעתים קרובות במערכת SI, ודווקא ואט, הקרוי על שמו של ג'יימס ואט – החליף את כוחות הסוס.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> למה כוח המנוע נמדד בדרך כלל בכוחות סוס?